Als u net de nieuwste Samsung of iPhone heeft aangeschaft, is de kans groot dat u weinig zin heeft om vervolgens nog eens even extra geld neer te leggen voor een verzekering. Of u het toestel nu los heeft aangeschaft of in combinatie met een abonnement, die kosten zijn natuurlijk al hoog genoeg. Daarbij lijkt de verzekering die wordt aangeboden vaak vooral een manier van de provider om nog eens even wat extra geld te verdienen. Maar aan de andere kant, hoe groot zijn de kosten als uw nieuwe telefoon kapot gaat of wordt gestolen?
Het repareren of vervangen van een smartphone is ook een flinke kostenpost, dus kan het geen kwaad eens te kijken hoe de premies van een telefoonverzekering zich hier toe verhouden. Als u uitgaat van een looptijd van een abonnement van twee jaar, zijn de premies grofweg evenveel als de helft van een nieuw toestel. Een flinke prijs, die u daarentegen wel gespreid betaalt en wat dat betreft een voordeel is ten opzichte van het in één keer betalen van een nieuw toestel.
Verdiep u daarbij vooraf wel goed in de voorwaarden van de verzekering. Lang niet alle schades worden gedekt door de verzekering en andere vormen van defecten vallen juist weer onder de fabrieksgarantie. Vanuit de politiek komt dan ook nogal eens het geluid dat deze verzekeringen eigenlijk weggegooid geld zijn. Een wat zwart-witte stelling, want het gemak dat u van zo’n verzekering kunt hebben is voor veel mensen ook wat waard. Zo wordt het defecte toestel vaak thuis opgehaald en krijgt u tijdelijk een vervangend toestel.
Voor wie gemak en service belangrijker zijn dan wat extra kosten, is een verzekering dan ook zeker een interessante optie. Vindt u het besparen van geld belangrijker, dan is het aan te raden om u eens te verdiepen in de garantie en de voorwaarden van de verzekering. Daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om de nodige maatregelen te treffen die de kans op diefstal zo klein mogelijk maken.